Λίγα λόγια για το γάλα μας...

LIGHT ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

 

Το γάλα κατέχει ξεχωριστή θέση τόσο ανάμεσα στα υπόλοιπα ζωικά τρόφιμα όσο και στα φυτικά, αφού αποτελεί την αποκλειστική τροφή για τον άνθρωπο  και για πολλά άλλα θηλαστικά ζώα  κατά το πρώτο στάδιο της ζωής τους. Από αυτό συμπεραίνεται ότι το γάλα περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ένας νέος οργανισμός για να αναπτυχθεί και είναι  ιδιαίτερα πλούσιο σε πρωτεΐνες και άλατα.

Το γάλα είναι μια πολύ πλούσια, με υψηλή διατροφική αξία  τροφή, που χρειαζόμαστε από πολύ μικροί για να χτίσουμε και να διατηρήσουμε έναν υγιή και γερό οργανισμό. Περιέχει μεγάλη ποικιλία συστατικών, (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, άλατα και βιταμίνες) σε υψηλή συγκέντρωση και  άμεσα διαθέσιμων για αφομοίωση από τον οργανισμό.Η μεγάλη σημασία του γάλατος και των προϊόντων του, στη ανάπτυξη και διατήρηση της υγείας, σε όλα τα στάδια της ζωής (παιδική, εφηβική, ενήλικη) υπογραμμίζεται και από τις συστάσεις Διεθνών Οργανισμών Υγείας που ξεχωρίζουν τα Γαλακτοκομικά ως ιδιαίτερη ομάδα τροφίμων συστήνοντας την κατανάλωση 2 ή 3 μερίδων  καθημερινά στο πλαίσιο  μιας ισορροπημένης διατροφής.

Ας δούμε όμως αναλυτικά τι μας προσφέρει:
Πρωτεϊνες: Οι πρωτεϊνες αποτελούν το βασικό δομικό συστατικό του οργανισμού. Διασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία του καθώς και την ανάπτυξη των μυών. Πρόσληψη 2 ποτηριών γάλακτος την ημέρα  καλύπτει το 25% των ημερήσιων αναγκών ενός μέσου ανθρώπου σε πρωτεϊνη. Το γάλα είναι το μοναδικό τρόφιμο στη φύση που περιέχει την υψηλής βιολογικής σημασίας πρωτεΐνη, γνωστή ως καζεΐνη.Η διατροφική  αξία της καζεϊνης ξεπερνά την κλασσική έννοια της θρεπτικότητας και επεκτείνεται στην λειτουργικότητα και την επίδρασή της στη φυσιολογία και στην υγεία  του οργανισμού. Σύμφωνα με τα δεδομένα νεώτερων επιστημονικών ερευνών, τα πεπτίδια που προέρχονται από την καζεΐνη έχουν μεταξύ άλλων τις ακόλουθες ιδιότητες:

 

- Ενισχύουν τη φυσική άμυνα του οργανισμού
- Ρυθμίζουν τη σωστή πίεση του αίματος
- Βοηθούν στην αντιμετώπιση του στρες

Το γάλα είναι το μοναδικό τρόφιμο στη φύση που περιέχει τον υδατάνθρακα λακτόζη. Η λακτόζη διασπάται με αργό ρυθμό στον οργανισμό σε γλυκόζη και γαλακτόζη και αποτελεί σημαντική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Η μοναδικότητα της λακτόζης συνίσταται επίσης στο γεγονός ότι τα προϊόντα διάσπασής της (γαλακτόζη), χρησιμοποιούνται στη σύνθεση ουσιών που αποτελούν συστατικά του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου και των νεύρων των παιδιών.

Επίσης είναι μια θαυμάσια πηγή βιταμινών.Το σημαντικό γεγονός είναι ότι το γάλα περιέχει λιποδιαλυτές και υδατοδιαλυτές βιταμίνες. Δύο ποτήρια γάλα καλύπτουν σημαντικό ποσοστό των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνες Α, Β12, Β1,Β3, Παντοθενικό οξύ.  Το γάλα, σε σύγκριση με  άλλα ζωικά προϊόντα, περιέχει επίσης και μικρή ποσότητα  βιταμίνης C, πολύτιμο αντιοξειδωτικό και απαραίτητη για τον σχηματισμό και τη ανάπτυξη των ιστών.


Το γιαούρτι παρασκευάζεται από γάλα που πήζει και ζυμώνεται με τη βοήθεια δύο βακτηρίων. Τα βακτήρια αυτά πρέπει να είναι «ζωντανά» στο γιαούρτι μέχρι την κατανάλωσή του, καθώς στη δράση τους οφείλονται οι ευεργετικές του ιδιότητες. Το γιαούρτι είναι μια υγιεινή, θρεπτική και ιδιαίτερα εύπεπτη τροφή, ιδανική για όλες τις ηλικίες. Μαζί με το  γάλα, αποτελούν την κύρια πηγή  ασβεστίου και γι’ αυτό πρέπει να περιλαμβάνεται στην καθημερινή διατροφή όλων, λόγω της υψηλής βιολογικής αξίας του.

 

Το γιαούρτι είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες του συμπλέγματος B, A, ασβέστιο, φώσφορο, ψευδάργυρο και ιώδιο. Αποτελεί την καλύτερη εναλλακτική πηγή ασβεστίου, όταν υπάρχει δυσανεξία στη λακτόζη που περιέχει το γάλα. Τα βακτήρια που περιέχει αποκαθιστούν την ισορροπία της εντερικής χλωρίδας, η οποία είναι σημαντική για τη σωστή λειτουργία του εντέρου και την αποφυγή γαστρεντερικών προβλημάτων. Όσοι τρώνε συχνά γιαούρτι, διατρέχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο να παρουσιάσουν λοίμωξη του ουροποιητικού τους συστήματος.

Ιδιαίτερα ευεργετική είναι η κατανάλωση γιαουρτιού όταν ένα άτομο παίρνει αντιβιοτικά, τα οποία καταστρέφουν τη φυσική χλωρίδα του εντέρου. Σημαντική είναι η συμβολή του στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, καθώς προσφέρει μεγάλο αίσθημα κορεσμού, δίνοντας λίγες θερμίδες. Έχει αποδειχθεί ότι δίαιτες που περιλαμβάνουν γιαούρτι είναι περισσότερο αποτελεσματικές, πιθανότατα λόγω της περιεκτικότητας ασβεστίου, το οποίο συμβάλλει στο μεταβολισμό του λίπους και στη μείωση του βάρους.


Γάλα και γιαούρτι με Χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπη:

Το γάλα και το γιαούρτι όταν καταναλώνεται σε μορφή με χαμηλή ή σχεδόν μηδενική περιεκτικότητα σε λίπος, έχει σημαντικά πλεονεκτήματα και  επιπρόσθετες  ευεργετικές  δράσεις  στην υγεία.

Η κατανάλωση άπαχου γάλακτος και γιαουρτιού μειώνει την πρόσληψη κορεσμένων ζωικών λιπών και θερμίδων. Βοηθά στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, στη μείωση της συνολικής και κακής χοληστερόλης LDL στο αίμα, στη μείωση του κινδύνου για στεφανιαία νόσο της καρδίας και στη διατήρηση της πίεσης σε κανονικά όρια. Αν καταναλώνετε γάλα χαμηλών λιπαρών, μειώνετε επίσης την πιθανότητα να αναπτύξετε διαβήτη τύπου 2.Για να απολαύσετε αυτά τα οφέλη, καταναλώστε γάλα και γιαούρτι μειωμένων λιπαρών , σκέτο ή με όποια γεύση σας αρέσει, κακάο, φράουλα ή οτιδήποτε άλλο.

Γάλα χαμηλών λιπαρών

Γιαούρτι Στραγγιστό Αγελάδος Ελαφρύ

Ελευθερία Αντωνάκου

Διατροφολόγος